Thursday, May 10, 2007

Sarawakian ghost photo reveal as hoax



This 'Langsuir' or female vampire photo was confirmed by researcher and image expert as a hoax. The result after examined by some experts shows that the 'ghost' image were altered by using imaging softwares. Even without using image pixel and colour synthesizer, the image pixel and colour border still shows some 'weakness' based on the patch border and contrast.

According to one of the researcher- Jose Miguel from Sevilla, Spain, the image comparisons between the background 'ghost' and the wooden fence, and also background colour pix was totally shows that the image were tampered using image editing software.

One of the same image were sent to SEEKERS Malaysia with a fictional stories and the Seekers Leader also shows his doubtful on the genuinity. Here was the letter which were posted by a girl from Sarawak Province who sent the photo attachment.

Kiriman email stephanie Melinda dari Kucing Sarawak.
On 5/4/07, stephanie belinda

mengapa uncle tidak datng ke kuching sarawak… saya stephanie dari kuching.. saya pernah mengalami benda-benda aneh yang tidak semua orang pernah alami… saya dapat melihat mahluk-mahluk halus(hantu).. ia berlaku sejak saya berumur 10 tahun… semasa saya sedang bermain dengan kawan saya tiba -tiba muncul hantu di depan kami… itu lah kali pertama saya melihat nya dan tidak akan saya lupakan… sejak itu saya selalu melihat mahluk- mahluk halus… yang paling teruk nyak saya pernah dipanah oleh hantu dan terkena pada pinggang saya… ia berlaku di kampung saya kanowit.. tiga minggu yang lalu saya telah menyertai kem, ia bertempat di kem pueh sematan selama seminggu… pada hari pertama saya sudah berasa lain… rupa-rupanya firasat saya betul… pada hari kedua saya telah diserang dan hantu perempuan yang meningkat remaja menumpang di bahu saya selama dua hari… pada hari ketiga, hantu itu semakin melampau seorang demi seorang kawan saya sama kem itu dikacau… ada yang kena histeria…ada yang menangis memang kelam kabut jadi nya… mujur lah hal itu bukan kali pertama berlaku dalam diri saya… saya cuba untuk menenangkan fikiran dengan sembahyang… mujurlah pada hari itu ada orang tua yang pandai menghalau dan mengendali hal sebegini… ia dapat menghalau benda tersebut… tetapi ia masih tidak putus asa.. pada hari seterusnya ia datang kembali.. rupa nya berambut panjang, bertaring dan berbadan dua… kami ada tertangkap gambar tersebut secara tidak sengaja… mungkin bagi segelintir orang saya hanya mereka-reka cerita… tetapi keluarga saya sentiasa menyokong saya… harap pihak uncle dapat memahami dan banyak lagi hal-hal aneh yang pernah berlaku… ia nya terlalu banyak dan amat susah untukdicerita sebegini…

Viewers and readers can refer the same image in other sites which have a different stories and versions. The actual photo without embeded claim-to-be-hers copyright image were shown below and thanks to one of the research member for obtaining it from net.

No comments: